Saeima ir nolēmusi šo likumu atcelt un neieviest no 2026.gada: ”Tas attiecas uz šīs kategorijas transportlīdzekļiem”

Grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā, kas paredzēja paaugstināt lielāko daļu vinješu maksas kravas transportlīdzekļiem ar pilnu masu virs trim tonnām, no 2026. gada 1. janvāra tomēr nestāsies spēkā.

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšsēdētāja Anda Čakša (JV) trešdien komisijas sēdes sākumā informēja, ka Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs likumu nodevis otrreizējai caurlūkošanai, kā rezultātā saņemts ievērojams skaits priekšlikumu.

Lai gūtu pilnīgu priekšstatu par situāciju un izvērtētu visas iespējamās sekas, komisija trešdien uzklausīja visas iesaistītās puses. Anda Čakša uzsvēra, ka likums paredzētajā termiņā – 2026. gada 1. janvārī – spēkā nestāsies, un darbs pie likumprojekta tiks turpināts janvārī.

Savukārt Saeimas frakcijas “Jaunā vienotība” vadītājs Edmunds Jurēvics norādīja, ka nākamajā gadā nevajadzētu palielināt vinješu likmes kravas automašīnām ar masu no 3,001 līdz 3,5 tonnām.

Viņš arī uzsvēra nepieciešamību pagarināt atbrīvojuma periodu no vinješu maksas lauksaimniekiem, kā arī plašāk diskutēt par citām nozarēm un sabiedrības grupām, kurām varētu būt nepieciešami papildu atvieglojumi. Pēc Jurēvica domām, agrākais iespējamais datums, kad likums varētu stāties spēkā, ir nākamā gada 1. marts.

Valsts prezidenta padomniece Kristīne Līce skaidroja, ka prezidenta ieskatā likuma atkārtotas izskatīšanas procesā ir būtiski uzklausīt visas ieinteresētās puses, rūpīgi izvērtēt nodevu paaugstināšanas samērīgumu ar ieguvumiem, kā arī pārliecināties, ka piedāvātie grozījumi – tostarp paplašinātais ceļu tīkls, uz kuru attiektos vinješu prasības, – patiešām ļaus sasniegt izvirzītos mērķus. Vienlaikus nepieciešams analizēt, kādi papildu atvieglojumi no vinješu maksām varētu būt vajadzīgi citām sabiedrības grupām.

Jau iepriekš ziņots, ka Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā iesniegti gan koalīcijas deputātu, gan opozīcijā esošā “Apvienotā saraksta” (AS) sagatavotie grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā. Koalīcijas deputātu izstrādātajā likumprojekta anotācijā norādīts, ka pašreizējo atbrīvojuma periodu lauksaimniekiem, kas šobrīd noteikts no 10. jūlija līdz 30. septembrim, plānots pagarināt no 1. marta līdz 30. novembrim, tādējādi sniedzot papildu finansiālu atbalstu lauksaimniecības nozarei.

VIDEO:

Tāpat koalīcijas priekšlikumi paredz 50% atlaidi vinjetes iegādei daudzbērnu ģimenēm par vienu kravas transportlīdzekli ar pilnu masu no 3001 līdz 3500 kilogramiem, ja vinjete tiek iegādāta uz 30 dienām vai uz vienu gadu. Šāds risinājums paredzēts, lai samazinātu šo mājsaimniecību finanšu slogu. Līdzīgs atvieglojums plānots arī reemigrantiem un viņu ģimenēm, lai veicinātu Latvijas valstspiederīgo atgriešanos uz pastāvīgu dzīvi Latvijā.

Grozījumi paredz arī atteikties no 270 dienu vinjetes, jo, ieviešot jauno, pagarināto atbrīvojuma periodu lauksaimniekiem, šāda vinjete vairs nebūtu aktuāla. Vienlaikus, lai novērstu pēkšņu izmaksu pieaugumu, transportlīdzekļiem ar pilnu masu no 3,001 līdz 3,5 tonnām līdz 2026. gada beigām plānots saglabāt līdzšinējās vinješu likmes.

Likumprojekta anotācijā uzsvērts, ka kopumā paredzētās izmaiņas samazinās izdevumus lauksaimniekiem, daudzbērnu ģimenēm un reemigrantiem, vienlaikus neradot būtisku ietekmi uz valsts budžetu, jo prognozētais ieņēmumu samazinājums nepārsniegs 3,16 miljonus eiro. Tāpat norādīts, ka likumprojekts atbilst Latvijas starptautiskajām saistībām, un tā īstenošanu nodrošinās jau esošās institūcijas.

Izskatīšanai komisijā nodoti arī opozīcijā esošā “Apvienotā saraksta” priekšlikumi, kas paredz pilnībā atcelt autoceļu lietošanas nodevu komercauto līdz 3,5 tonnām un samazināt plānoto vinješu maksas pieaugumu. AS deputāti uzskata, ka nodevas paaugstināšana ir kaitīga tautsaimniecībai un veicina inflāciju.

Lasi vēl: Pabalsti un pārrēķini 2026.gadā – tiek atgādinātas kādas būs izmaiņas sociālajā jomā

Viņi norāda, ka vinješu maksa jau ir palielināta par 48% no šā gada 1. janvāra, savukārt Saeimas 3. decembrī galīgajā lasījumā pieņemtie grozījumi paredzēja papildu vidējo pieaugumu par 38% no nākamā gada 1. janvāra, bet smagajiem kravas auto ar “Euro VI” dzinējiem – pat par 67%. Turklāt būtiski tiktu paplašināts vinješu maksātāju loks un prasība par to lietošanu attiecināta arī uz reģionālajiem ceļiem.

AS deputāti uzsver, ka šādas izmaiņas būtiski ierobežotu pārvietošanās brīvību, jo maksas ceļu sistēmām tradicionāli jāparedz alternatīvi bezmaksas maršruti. Saeimas atbalstītie grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā, viņuprāt, faktiski izslēdz šādu iespēju, tādējādi samazinot cilvēku un pakalpojumu apriti valstī.